Friday, July 13, 2018

Mee Udang Kuala Sepetang

makanan ikon Kuala Sepetang, di Taiping tidak perlu lagi diperkenalkan lagi. Keenakan rasa dan saiz udangnya sudah banyak terpampang di dalam media, termasuklah media baharu.
Malah, kata kunci Kuala Sepetang di carian Google, akan menghubungkan pencari terus kepada mee udang yang begitu popular di sini.
Sebagai pengunjung yang baharu saja menjejaki tempat ini, pastinya rambang mata memilih gerai yang menepati selera masing-masing.
Nama-nama gerai lazimnya menggunakan nama panggilan mesra pengusaha, misalnya mak teh, mak jah, mak ngah dan sebagainya.Bilangan gerai menjual mee udang di sepanjang jalan menuju ke Kuala Sepetang memang banyak, tidak terkira jumlahnya. Kalau bukan mee udang, pasti di hujung-hujung nama gerai itu ada tertulis udang.
Namun gerai yang sering meniti di bibir penggemar makanan ini tentunya Mee Udang Mak Jah dan Mee UdangMak Teh. Kedua-duanya sudah mempunyai pelanggan tetap sendiri walaupun jarak di antara satu sama lain tidak begitu jauh.Kedudukan Kuala Sepetang yang berhampiran dengan perkampungan nelayan turut menjadi faktor mee udangdiangkat sebagai antara ‘menu wajib’ jika bertandang ke pekan kecil itu






No comments:

Post a Comment

Mee Udang Kuala Sepetang

makanan ikon Kuala Sepetang, di Taiping tidak perlu lagi diperkenalkan lagi. Keenakan rasa dan saiz udangnya sudah banyak terpampang di dal...