Friday, July 13, 2018

Masjid Ubudiah Kuala Kangsar





Masjid Ubudiah juga dikenali Masjid Iskandariah atau Masjid Diraja dianggap sebagai salah satu rumah ibadat orang Islam paling cantik di Malaysia.
Kubah emas dan menara masjid adalah bukti daripada keindahan seni bina Islam. Lebih tepat lagi, reka bentuk masjid berkenaan dipengaruhi seni bina 'saracenic' atau Islam-India.
Ia direka bentuk oleh AB Hubback, seorang arkitek kerajaan pada masa itu, manakala kerja pelaksanaan dipertanggungjawabkan kepada Caufield iaitu ketua jurutera negeri Perak.
sejarah dan asal usul Masjid Ubudiah yang terletak berhampiran Istana Iskandariah, asalnya ia sebuah masjid yang dibangunkan kerana nazar.
Apabila Sultan Idris Murshidul Adzam Shah I, Sultan Perak ke-28 yang memerintah dari tahun 1887 hingga 1916 mendapat rawatan di Port Dickson, Negeri Sembilan, baginda ada bernazar untuk membina sebuah masjid di Bukit Chandan sekiranya kesihatan baginda kembali pulih.
Sekembalinya ke Kuala Kangsar, baginda menitahkan Kolonel Huxley dari Jabatan Kerja Raya (JKR), Kuala Lumpur mereka pelan sebuah masjid yang hendak dibangunkan.

Bermula saat itu, pembinaan Masjid Ubudiah dimulakan sehinggalah tersergam sebuah binaan yang menakjubkan seperti hari ini.

No comments:

Post a Comment

Mee Udang Kuala Sepetang

makanan ikon Kuala Sepetang, di Taiping tidak perlu lagi diperkenalkan lagi. Keenakan rasa dan saiz udangnya sudah banyak terpampang di dal...